Overig

De auto van de zaak

518

Auto’s zijn fiscaal een dure grap. Ook de fiscale bijtelling voor privégebruik kan flink in de papieren lopen. Velen van ons zoeken naar mogelijkheden om daar onderuit te komen.

Wordt de auto op jaarbasis voor minder dan 500 kilometer privé gebruikt, dan kan bijtelling achterwege blijven. Het beste is daarvoor een kilometeradministratie aan te leggen volgens het model van de belastingdienst.

Het bijhouden daarvan moet secuur en per rit gebeuren. Niet iedereen heeft daar zin in. De volgende situatie betreft een directeur-grootaandeelhouder (DGA) die dacht het anders op te lossen.

Er stond hem tussen 2008 en 2011 een crossover voertuig van een Japans automerk ter beschikking. De DGA gebruikte naar eigen zeggen de auto niet privé, maar had geen kilometeradministratie. Hij dacht voldoende argumenten te hebben om te laten zien dat hij de auto niet privé gebruikt. Hij voerde aan dat door het plaatsen van een tussenschot en door de vuile autostoelen de auto niet geschikt was voor privégebruik. Eigenlijk was de auto alleen geschikt voor het vervoer van gereedschappen door zijn werknemers. Bovendien stond de auto na werktijd bij het bedrijf en hingen de sleutels binnen in het kantoor.

Echter, behalve het ontbreken van een kilometeradministratie ontbraken er ook schriftelijke verklaringen van het verbod op het privégebruik van de auto en hield niemand daar toezicht op. Naast het feit dat de rechter blijkbaar de auto niet ongeschikt vond voor privégebruik, werkte het ontbreken van toezicht op het gebruik van de auto ook niet in het voordeel van de DGA.

Bij het Gerechtshof behaalde de man nog wel een succesje door aan te geven dat hij de auto niet privé kon gebruiken vanwege een ernstige ziekte in de betreffende jaren. Bij de Hoge Raad ging die vlieger echter niet op.

Voor het aantonen van de afwezigheid van privé gebruik geldt een verzwaarde bewijslast: de wet zegt dat “moet blijken” dat de auto niet voor meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt. Het feit dat de DGA zelf de auto niet privé gebruikt zegt niet zoveel nu de auto ook door anderen werd gebruikt. Dat zij de auto niet privé gebruikten stond nog helemaal niet onomstotelijk vast, nu de andere argumenten geen hout snijden. Een ander Gerechtshof mag zich nu nogmaals over de zaak buigen. Kleine kans dat de DGA hier goed mee weg komt.

Wilt u met uw auto van de zaak een bijtelling vermijden? Zorg dan liefst voor een sluitende kilometeradministratie. Is dat teveel moeite? Leg dan tenminste schriftelijk vast dat de auto niet voor privékilometers gebruikt mag worden en houdt daar actief toezicht op. Als de werknemer ook over een eigen auto beschikt, bijvoorbeeld niet verzekerd is met de bedrijfsauto bij privéritten, en de auto (met de sleutels) bij het bedrijf moet blijven staan na werktijd, helpt dat in het bewijs. U bent vrij in welk bewijs u levert, als het maar sluitend is.

De auto in kwestie was een Van, die mogelijk zou hebben gekwalificeerd als bestelauto. Zou de casus in of na 2012 hebben gespeeld, dan zouden de DGA andere fiscale mogelijkheden ter beschikking hebben gestaan, die hem het leven makkelijker zouden kunnen hebben gemaakt .