Overig

Breeman en MINI: sterke merken!

702

Net voordat directeur Aart Jan Witvliet het Breeman MINI Experience Center in Rotterdam binnen gaat, raapt hij een sigarettenpeuk op. Binnen zie ik hem hierover met enkele mensen staan praten. Het is dit oog voor detail dat wellicht mede de kracht en het succes verklaart van het Breeman MINI Experience Center bij de Van Brienenoordbrug.

Als ik het voorval vertel aan Aart Jan Witvliet moet hij lachen. “Tja, wat dat betreft ben ik nogal uitgesproken. Je bent hier bij het grootste Experience Center van MINI in Europa. Alles moet top zijn rond de belevingswereld van dit eigentijdse automerk en een rondslingerende peuk past daar niet bij.” Bij hem aan tafel zit ook Vincent Klous, verkoopleider van MINI. “Ik kwam in 2001 als stagiair bij BMW Breeman binnen. In 2003 ben ik naar MINI overgestapt en nooit meer weggegaan. MINI opereert onafhankelijk van Breeman BMW. Ik ben als het ware met het merk meegegroeid, met dit hier als resultaat.”

Beleving

Breeman MINI is onderdeel van Breeman Automotive sinds 1908. Een oer-Rotterdams familiebedrijf met een 010-mentaliteit. DGA Frits Breeman staat als 3e generatie aan het roer van dit bedrijf. Het futuristisch ogende pand nodigt uit voor een bezoek. Wie binnenkomt bij het Breeman MINI Experience Center kijkt vervolgens zijn ogen uit. Hoewel Breeman MINI van lokale dealer is uitgegroeid tot een regionale dealer,, komen vanuit het hele land MINI-adepten een bezoek brengen aan het Experience Center. Vincent Klous: “Er is hier veel te zien. Wij herbergen de grootste collectie MINI’s onder één dak. Beneden staan de gebruikte auto’s, op de eerste vloer staan de hatchback modellen te pronken. Een vloer hoger vind je de nieuwe Clubman en Countryman en op de topvloer staan de cabrio’s en is de tuningafdeling te vinden. Op deze inspiratievloer kunnen geïnteresseerden eveneens kiezen uit diverse leerhuiden in diverse kleuren voor het interieur. Het is zelfs mogelijk om logo’s in het leer te stansen. Op deze manier kunnen MINI-rijders hun auto verder verfraaien en van een persoonlijke touch voorzien. Bovendien tonen wij daar mogelijkheden op het gebied van wrapping (inpakken) of striping (bestrepen) van de MINI’s. Met onze hoogwaardige folies in 64 kleuren creëren we iedere gewenste look en feel en met een 3D-animator is het mogelijk om zelf je auto te configureren. Alles is mogelijk.”

Eigenzinnig

Aart Jan Witvliet: “MINI heeft persoonlijkheid, mensen komen binnen met andere koopmotieven dan bij andere merken. Wij ruilen zelfs merken in zoals Porsche en Mercedes. De prijzen van MINI liggen weliswaar veel lager, maar het imago en de fun van MINI kunnen wedijveren met deze merken. De gemiddelde leeftijd van de MINI-koper is 45 jaar. Onze klanten variëren in leeftijd van 18 tot 80 jaar. Het gezamenlijke kenmerk is wel dat ze allemaal iets eigenzinnigs hebben.”

“Wij willen dan ook geen traditionele autodealer zijn,” vervolgt Vincent Klous. “Daarom kennen wij geen koopavond, maar organiseren wij evenementen die niet direct met een autodealer geassocieerd worden. Zo is er club MINI, een vrijdagavondborrel hier in het Experience Center, met goede happen, drank en een dj. MINI is niet een alledaagse auto, daar spelen wij op in. MINI is een way of life. Bijna geen MINI is hetzelfde, berijders voorzien hun auto veelal van een eigen karakter. De uitstraling is nog steeds hetzelfde, al was men in de beginjaren niet bepaald lovend over de techniek. De uitstraling vergoedde veel. Vooral onder de motorkap is er echter veel veranderd, de veiligheid en kwaliteit is met sprongen vooruit gegaan. Veel mensen hebben affiniteit met het merk. MINI is een mix van lifestyle en auto. Mensen kiezen bewust voor het merk en blijven het ook trouw. Het imago van MINI is nu eenmaal ijzersterk.”

Zakelijke markt

Voor wat betreft afzetcijfers is MINI karig. Aart Jan Witvliet vertelt slechts dat het Experience Center tot de best presterende van Nederland behoort. “Dat is een prima prestatie, want veel MINI-dealers beschikken over meerdere vestigingen.” Tot nu toe verkocht MINI vooral aan particuliere rijders. Sinds enige tijd wordt eveneens de zakelijke markt bewerkt. “Er is veel bedrijvigheid in de regio. Wij laten bedrijven kennis maken met MINI. Zo hebben wij onlangs nog aan een autorijschool 90 MINI’s verkocht die landelijk worden ingezet. Breeman MINI is met Marcel Vrolijk actief op de zakelijke markt. Marcel is ook lid van de Rijnmond Business en bezoekt namens Breeman ook hun bijeenkomsten om kennis te maken met andere ondernemers. Het is interessant om een MINI in het wagenpark te hebben, de auto staat al lang in de top vijf van auto’s met de meeste restwaarde. Niet voor niets verkopen we de Clubman bovengemiddeld aan mannen als ‘hoofdauto’. Het is een forse auto, even breed als de BMW 5-serie. De Clubman verkoopt ook goed op de zakelijke markt. Bedrijven vertonen steeds meer belangstelling voor MINI, medewerkers vinden het ook bepaald geen straf om in een MINI te rijden. Een pluspunt is gek genoeg dat de MINI nu in eigen land wordt gefabriceerd. Dat geeft toch een bepaald cachet aan de auto.” Volgend jaar komen er twee nieuwe modellen op de markt, waaronder een MINI Countryman met een activ hybrid aandrijving. “Het is een groot formaat auto, maar de MINI-uitstraling blijft onmiskenbaar gehandhaafd,” zo vertelt Vincent met stelligheid.

In het Experience Center zijn dagelijks zo’n 15 medewerkers bezig om hun klanten het zo prettig mogelijk naar de zin te maken. Alles ademt MINI; de verkoop, de serviceafdeling, de monteurs. Zij zorgen voor de persoonlijke touch en zijn trots op ‘hun’ Experience Center.’ De dagelijkse leiding ligt in handen van Vincent Klous. “Het is een feest om hier te werken. Wij hebben een goede reputatie, beschikken over een prachtig pand en zitten op een perfecte plek, maar . . . panden verkopen geen auto’s. Hoe krijg je mensen binnen en hoe bind je ze? Alle troeven hebben wij in eigen handen. Mensen moeten dit als een warm bad ervaren. Het gaat om gastheerschap, dat maakt dat je zaken kunt doen op een ontspannen relaxte sfeer. MINI heeft zich ontwikkeld tot een volwassen merk, ons verkoopteam is MINI en dat bepaalt een belangrijk deel van ons succes.”

Aart Jan Witvliet, bijna drie jaar directeur van Breeman, bevestigt de woorden van de verkoopleider. “Ik vind het prettig om hier te zijn. Het is een inspirerende omgeving. Met onze klanttevredenheid scoren we een prachtige 9.3, maar ik streef naar een nog hoger cijfer. Verkopen is een tweede natuur van me, ik zal ook altijd al tijdens een eerste kennismaking met iemand vragen of ik een auto aan hem of haar kan verkopen. MINI, en ook BMW, zijn merken met beleving. Onze klanten zijn prettige mensen, veelal creatief en eigenzinnig. De wereld verandert snel met deelauto’s, hybride auto’s, waterstof als brandstof etc. MINI verandert daarin mee. We gaan het merk weliswaar meer zakelijk positioneren, maar het blijft trendy, die merkwaarde moeten we overeind houden.”