Overig

Rederij Zilvermeeuw uniek bedrijf

938

Het is druk op het ponton waar de rondvaartschepen van Zilvermeeuw afvaren. Mensen die bij de kassa een kaartje kopen, mensen die aan boord willen en twee bussen met toeristen die eveneens gaan inschepen. In het kantoor op datzelfde ponton neemt directeur Adriaan Schuller alle tijd om over het unieke rondvaartbedrijf te praten.

Rederij Zilvermeeuw is een puur familiebedrijf. Opa startte begin twintigste eeuw als binnenvaartschipper, die ’s zomers de opbouw van zijn schip verwijderde en zo rondvaarten ging verzorgen. Vader, moeder en een tante waren de tweede generatie die de rederij runden en sinds enkele jaren zijn Adriaan (35) en zijn broer Leon (37) de eigenaren van het Drimmelse rondvaartbedrijf. Er staan 60 medewerkers op de loonlijst.

Paradepaardje  

In de jaren zestig van de vorige eeuw zijn de zaken serieus aangepakt, zo vertelt Adriaan Schuller. “Toen hebben we een aantal schepen laten bouwen en zijn we ons puur gaan richten op rondvaarten.” Zilvermeeuw beschikt over zeven moderne schepen met de Z8 als nieuwste aanwinst. De lettercombinatie Z8 vormt tevens het woord ‘zacht’ en dat is precies wat dit nieuwe schip op alle fronten uitstraalt. Schuller: ”De Z8 is ons paradepaardje. Het schip is nog maar enkele maanden in de vaart, maar wij zijn er jaren mee bezig geweest. Het zat al helemaal in ons hoofd, maar dan moet je het nog in werkelijkheid zien te realiseren. Het was een periode van nadenken, tekenen, discussiëren, ontwerpen, onderzoeken en weer opnieuw beginnen. Ons uitgangspunt was om het meest moderne, duurzame en stille rondvaartschip te bouwen. Het is wat vreemd om te zeggen, maar het eindresultaat is nog beter dan we in gedachten hadden.”

Schoon en stil

De Z8 beschikt over een dieselelektrische aandrijving en daarmee is het schip onwaarschijnlijk schoon en stil. “Lastig voor de kapitein, die is gewend te reageren op geluid en trillingen, maar dat is er bij de Z8 niet meer bij.” De 38 meter lange Z8 is volledig Nederlands fabrikaat. De ééndekker is stil en schoon, mede dankzij de dieselmotoren die zijn voorzien van een nageschakelde techniek, waardoor zo min mogelijk schadelijke stoffen uit de uitlaat komen. Elektrisch varend is de Z8 letterlijk een fluisterschip. De generatorsets aan boord zijn ten behoeve van die geluidsbeperking dubbel elastisch opgesteld. De verwarming in de salon gebeurt met de restwarmte van de voortstuwingsmotoren, de toiletten worden doorgespoeld met water van buiten en uiteraard is de Z8 voorzien van led-verlichting. “Met alle noviteiten en door de nieuwe voortstuwingstechnieken besparen we sowieso al 20% brandstof,” zegt Schuller trots.

Mengeling

Rederij Zilvermeeuw is al lang geen seizoenbedrijf meer. Het hele jaar door varen de schepen en dat beperkt zich niet tot de omgeving van de Biesbosch. Adriaan Schuller: “Wij varen waar de klant dat wil. Dat kan vanuit Drimmelen, maar we zijn ook veel te vinden in de Drechtsteden en Rotterdam. Ons bijzondere kenmerk is dat we mengeling zijn van rondvaart- en charterbedrijf. De manier zoals wij dat doen, kom je verder niet tegen in Nederland.” Zilvermeeuw kent dan ook niet alleen particuliere klanten en toeristen, maar eveneens zakelijke klanten. “Regelmatig varen wij voor maritieme bedrijven, banken, verzekeraars, maar ook hadden we onlangs een aantal Europese ministers aan boord van de Z8. Daarbij sneed het mes aan twee kanten, wij konden ze op de meest duurzame manier Nederland laten zien.” Daarnaast verzorgt de Zilvermeeuw bedrijfspresentaties, workshops en ook de befaamde ‘dag op de hei’; maar dan aan boord van een van de moderne schepen.

De beste

Bij rederij Zilvermeeuw is nog de hele familie betrokken. Moeder en tante werken op kantoor en vader is op de schepen te vinden. De taakverdeling tussen de broers is helder: Adriaan werkt ‘binnen’ en Leon is er voor het nautische gebeuren. Sinds de broers de rederij overnamen, is de vloot uitgebreid van vier naar zeven schepen. “We hebben niet de ambitie om de grootste te worden, wel om de beste te zijn,” besluit Adriaan.