Overig

Van der Valk Hotel Ridderkerk gaat restaurant vernieuwen

860

Toen Van der Valk Hotel Ridderkerk in 2007 de deuren opende, spraken directeur Freek van der Valk en marketing & sales manager Krystle van der Valk alvast met elkaar af dat het tienjarig jubileum gevierd moest worden in een setting met het gevoel van ‘net nieuw’.

Die belofte lossen zij volgend jaar in, want dankzij recent afgeronde en nog op stapel staande verbouwingen is het hotel helemaal van nu.

Gasten blijven verrassen en tegelijkertijd het vertrouwde gevoel laten behouden: dat is de afgelopen 9 jaar een leidraad geweest. Door in te springen op veranderende behoeften en hard te werken is Van der Valk Hotel Ridderkerk anno 2016 op technisch, functioneel en esthetisch gebied niet meer te vergelijken met 2007. “Stilzitten kan niet, er is altijd iets te doen. Het huidige project is het vernieuwen van ons restaurant. Er wordt momenteel druk getekend voor een andere indeling en inrichting. Het verplaatsten van de lobby, nieuw meubilair, een ruimere garderobe op een andere plek, het verschuiven van de uitgifteplek bij de keuken: we pakken het groots aan. Rond maart 2017 is hopelijk alles klaar. We zijn lang blij geweest met de situatie zoals die nu nog is, maar trends en mode veranderen. Vanuit een flexibele opstelling is het moeilijker om een eenduidige sfeer neer te zetten. Daarom willen we bijvoorbeeld meer gebruik gaan maken van hoekjes en nisjes, zodat er meteen een andere beleving ontstaat,” legt Freek uit. “Vanwege de ronding van het gebouw blijft het restaurant in de nieuwe opstelling herkenbaar, maar buiten dat herken je het straks bijna niet meer terug. Ook niet qua kleurgebruik. Van kleurrijk en speels wordt de ruimte warm en chique,” vult Krystle aan. Eigenlijk net zoals op de eerste verdieping, waar vorig jaar een metamorfose werd doorgevoerd in en om de zalen. De lilatinten die de boventoon voerden werden vervangen door een diepere kleur paars en inspelend op wensen van gasten kwamen er meer werkplekken en een open break-out ruimte met bar in de foyer. Ook de audio- en videofaciliteiten werden naar een nieuwe standaard gebracht. Krystle: “De reacties van gasten over de eerste verdieping zijn enorm positief en er wordt intensief gebruik gemaakt van de nisjes en break-out ruimte. Dat heeft ons gesterkt in de gedachte om het restaurant in dezelfde lijn onder handen te nemen. Kleurstelling en meubilair is een kwestie van smaak, maar de juiste beleving is er of niet. Gezien de complimenten zijn we in die missie geslaagd.”

Levenswerk in plaats van investering

Ook buiten de Krommeweg zijn er ontwikkelingen. Sinds maart is Freek eveneens directeur/eigenaar van Grandcafé Burgerzaken, gevestigd in het Ridderkerkse gemeentehuis. “Wij exploiteren het horecagedeelte en de zalen op de begane grond. Qua sfeer wilden we het restaurant stijlvol, maar informeel aankleden. Daarom hebben wij onder meer gekozen voor een grote muurschildering vol verwijzingen naar de historie van Ridderkerk. Omdat de plek in het centrum ligt, is er automatisch aanloop. Mensen die even een boodschap doen op het Koningsplein of iets moeten regelen in het gemeentehuis komen haast vanzelf in aanraking met Grandcafé Burgerzaken. De lunch loopt vanaf het begin goed en het diner wisselend. Dat moet nog een beetje op gang komen. Niet alles kan meteen perfect zijn toch? Ik heb er alle vertrouwen in dat ook dat een succes wordt.” Als familiebedrijf denkt men bij Van der Valk Hotel Ridderkerk sowieso  met name aan de langere termijn. “We willen iets neerzetten waar onze kinderen trots op zijn. Van der Valk Hotel Ridderkerk zie ik veel meer als een levenswerk dan een investering. Als hotel- en horecabedrijf is snel geld verdienen sowieso niet voor de hand liggend. Dat is ook geen drijfveer. Ik doe dit werk met mijn hart. Eigenlijk wilde ik architect worden, maar ik ging bedrijfskunde studeren. Mijn ouders vonden het allemaal prima. Pushen om binnen het bedrijf te gaan werken was meer iets van de generatie daarvoor. Ik werd helemaal vrijgelaten. Ik ben uiteindelijk toch binnen het familiebedrijf komen te werken omdat ik erachter kwam dat de hele dag omgaan met mensen gewoon ontzettend leuk is. Krystle en ik hebben twee kinderen. Toen onze oudste dochter net vier jaar was, zei ze tegen haar moeder: ‘Als ik zes jaar ben, kan jij toch wel stoppen met werken?’ Krystle dacht dat ze misschien te vaak van huis was en vroeg of ze minder moest gaan werken. ‘Nee, ik vind eigenlijk dat ik dan wel oud genoeg ben om jouw werk over te nemen’, luidde echter het antwoord. De opvolging staat dus al te popelen,” lacht Freek. “Maar serieus: onze kinderen moeten later vooral doen waar ze het allergelukkigst van worden.” Eén ding is zeker: Van der Valk Hotel Ridderkerk viert volgend jaar het tweede lustrum met Freek en Krystle aan het roer. Met wellicht een beetje hulp van dochterlief.